Tuesday 25 February 2014

5 Sebab Susu Ibu Berkurangan *PENTING



Ramai ibu-ibu pelik kenapa susu hari demi hari semakin berkurangan. Masa pantang dulu susu melimpah ruah sampai breast pun pernah bengkak. Terus ibu-ibu semua terfikir nak top up dengan susu formula. Sabar dulu ye. Pertama sekali kita kena tahu dahulu 5 sebab susu semakin berkurangan.

[1.] Period

Bila ibu mula period, banyak darah akan keluar. Bila banyak darah keluar, banyak cecair akan hilang dari tubuh sebab 70% dari komponen darah merupakan air. Bila tubuh kekurangan cecair, maka susu akan berkurangan.

[2.] Kurang pam / direct feed

Tahukah anda, untuk menghasilkan susu yang melimpah ruah, payudara perlu dirangsang (stimulate) sekerap 2 jam sekali. Jangan bosan dan putus asa pam susu walaupun hasil mula-mula adalah sedikit. Lebih kerap payudara dikosongkan, lebih banyak susu akan dihasilkan.

[3.] Kurang makan dan minum

Bila ibu skip meals, tubuh ibu akan kekurangan nutrisi. Bila tubuh ibu kekurangan nutrisi, tubuh ibu akan sukar menghasilkan susu. Pengambilan air juga penting. Air merupakan salah satu komponen utama susu ibu. Kalau kering je badan kita, macam mana pulak nak hasilkan banyak susu kan?

Tips: untuk dapatkan susu yang pekat, banyakkan makan protein seperti ikan, daging dan ayam. Jika anda mencari supplement untuk bantu pekatkan susu, anda boleh dapat Energizing Soy Protein (ESP) Ia merupakan sumber protein yang tulen, bebas lemak dan bebas kolesterol

[4.] Anak dah mula makan solid food

Bila anak dah mula makan solid food, secara automatik anak akan kurang menyusu sebab dah mula kenyang dengan makanan selain susu. Ibu boleh kerapkan sesi pam, lebih kerap dari sebelum anak mula makan solid untuk memastikan bekalan susu tidak putus.

[5.] Ibu selalu stress

Emosi ibu berkait rapat dengan penghasilan susu. Bila ibu gembira, hormon oxytocin akan terhasil dan seterusnya ia akan merangsang hormon prolaktin untuk menghasilkan susu. Jika ibu stress, hormon oxytocin kurang, penghasilan susu akan terbantut.

berminat dengan set penyusuan double milkbooster shaklee.jom tengok ape kelebihan set double milkbooster ni

KELEBIHAN ESP+ Alfafa
>mempercepatkan penghasilan susu &memekatkan susu
>Esp merupakan MILKBOOSTER terbaik yang merupakan PROTEIN SOYA >breast sentiasa penuh dengan ESP
>bayi CEPAT kenyang & tidak menyusu dengan kerap
>perubahan boleh dirasai seawal minggu pertama jika ibu KONSISTEN mengepam &minum air 3L sehari

Kesan pengambilan DOUBLE MILK BOOSTER >ESP + ALFAFA
-menCANTIKkan kulit, hilang jeragat& jerawat
-menganjalkan lebihan perut dan bhgn bdn yg kendur
-menghilangkan keletihan seharian
-memulihkan dalaman wanita
-memberi kepuasan seksual yang berganda
-sbg detoks dan mengurangkan berat badan
-menegangkan, payudara
-mengurangkan masalah keputihan
- menghilangkan kedinginan selepas bersalin
-mengurangkan alergic & resdung

No comments:

Post a Comment