Monday 17 February 2014

My Deep Freezer & Stok EBM :)

Tadaaaaaa..!

Ini dia deep freezer saya.. brand Hesstar..







Harga deep freezer ni RM550 kira murahla tu yang saya boleh dapat.. dah puas memusing kat area Sungai Buloh last2 jumpa jenis ni kat kedai elektrik sana..

Walaupon ini bukan design deep freezer yang saya impikan.. Teringin nak beli brand Faber tapi mahal RM50 hingget haha kedekut :P Lagi satu berangan nak beli deep freezer yang bertingkat2 pintu kat depan tu ...harga dia mahal atas RM1000++) Tapi waktu itu ongkosnya tidak mengizinkan.. takper takper pelan2 kita kayuh.. first experience.. cuba buat yang terbaik..cayok!



Okay, sekarang jom tengok koleksi gambar stok EBM saya pulak. Niat nak bagi semangat pada bf mommy semua.. jom kumpul stok banyak2! InsyaAllah.. :)

Stok EBM November 2013 sehingga awal February 2014




Ini dia stok saya buat masa ni... Total 700oz :) (currently umur Mikhail 5 bulan) Alhamdulillah..
Syukur sangat-sangat. Masih mampu buat stok walaupon selalu gak terbabas sesi mengepam ..isk3..teruk betul..insaf cepat2 sebelum terlambat!! :P


Kenapa tiba2 ada bekas ais cream kaler kuning tu? hehehe..actually bekas tu la saya guna untuk baringkan EBM yang saya simpan dalam breastmilk storage bag, so bila beku nanti akan jadi leper & jimat space bila simpan dalam deep freezer.. So bila nak thaw nanti, senang je nak mencair sepenuhnya sebab dah jadi leper :) Nanti saya cari bekas yang lebih senonoh sikit ahaha..

Jap gi ada yang tanya pulak, kalau dah ada wave ice brick tu kenapa nak ada ice pack jugak? Jawapan saya sebab ice pack tu saya akan guna untuk simpan breastpump & letak dalam cooler bag. Actually nak jimat masa tak payah selalu nak kena basuh setiap kali habis pam. Biasanya saya guna 3 ketul ice packs. Why not kita guna cara shortcut yang juga dikatakan selamat kan.. Betul ke selamat? Kalau tak caya, pegi tanya EP mom. Diorang gunakan cara ni la & saya memang yakin selamat insyaAllah..

Ice brick tu pada sebelah pagi saya guna untuk letak bekalan susu yang akan dibawa ke nursery & masa balik saya letak EBM yang saya perah dari ofis kemudian bawa balik ke rumah.. Ha, gitew sebenarnya..

Saya dah hentikan operasi menggunakan stok EBM buat sementara.. sebab nak maintain 700oz yang ada.. sebenarnya sayang nak guna... ehehehe..

Buat masa ni bagi ALL FRESH EBM untuk Mikhail :)
Lagipun pada saya bagus bagi all fresh ebm sebelum usia Mikhail mencecah 6 bulan.. sebab waktu ni antibodi bayi masih lagi belum cukup kuat.. So kalau nak dibandingkan thawed EBM dengan fresh EBM, dah tentu fresh lagi banyak khasiatnye.. tapi perlu diingatkan walau macam mana pun thawed EBM lebih berkhasiat jika nak dibandingkan pula dengan susu formula..

Doakan saya berjaya fully breastfeed Mikhail sehingga usianya 2 tahun.. Semoga Mikhail dapat minum susu mama 100% dengan secukupnya tanpa bantuan susu formula... Amin..

1 comment:

  1. Assalamualaikum sis.. nk tny, stkt ni cmna performance deep freezer hesstar ni ye? Ok x? Bpe lama warranty?

    ReplyDelete