Sunday 16 February 2014

Cara Penyimpanan Stok EBM (Expressed Breast Milk)

Assalamualaikum semua. Saya menulis entry ni untuk menjawab pertanyaan kawan2 yang bertanyakan cara saya menyimpan susu ibu, dalam erti kata lain STOK EBM. 

Memandangkan Mikhail adalah anak pertama saya, so pengalaman dengan EBM ni pun kali pertama jugakla kan.. tak dinafikan ada jugak yang saya terbuat silap time dalam pantang.. sebabnya tak amik berat sangat masa mengandung sebelum ni..huhu...Bila dah sampai masanya barulah sibuk nak tanya MR. GOOGLE. Boleh dikatakan hari2 saya buat research tentang EBM di google, sehinggalah sekarang saya masih lagi gali ilmu tentang breastfeeding nih..

Ok, jom masuk part cara simpan susu ibu @ stok ebm yang saya lakukan..


Untuk menyimpan susu badan, pilih bekas bottle storage ATAU breastmilk storage bag.
Contoh: 






1) Susu yang baru perah boleh bertahan dlm suhu bilik (suhu biase) selama 4jam..(saya pernah simpan sampai 6jam,alhamdulillah susu ok..yang penting bau dlu susu tu..klu susu tak elok akan berbau tengit skit)


2) Bila dah ckup masa selama 4-6jam pada suhu bilik,ibu ibu boleh masukkan susu tadi ke dalam peti ais...(ha,jgn terus masukkan kat bahagian beku ye..masukkan dlu kat bahagian sejuk biase.yg biasenye kita ada letak buah,kek & mcm2 lagi la yg ibu ibu letak..hehe.)


3) Susu yang ibu ibu dah letak kat bahagian sejuk boleh letak selama 2-3 hari jika bby xminum ye..bila dh ckup masa barulah angkat naik susu tu ke bahagian beku.


4) Jika nak gunakan susu yang bahagian beku tu,kuarkan dlu..lps tu tgu dlm 90% cair dan masukkan dalam botol..simpan di bahagian sejuk..susu ni boleh tahan sehingga 24 jam sahaja ye..bila dah panaskan susu ni boleh bertahan selama sejam lps bby dh minum dan mampu bertahan sampai 2jam jika bby xminum susu tu lagi..saya pernah buat kesilapan time panaskan susu ebm ni..lps dah panaskan saya biar sampai 4jam kat suhu bilik...uwaaaa..time ni dalam pantang..byk salah paham dan tak paham.hahaha..Alhamdulillah,nasib baiklah Damia ok je..lps tu mmg xbuat dah mcm tu..mmg saya ikut timing yang dah ditetapkan.



Rasanye setakat ini tu yang penting..hehe.:-)..sekarang jom tengok koleksi susu susu saya pulak..hehe.jadikan semangat untuk para ibu yang nak fully breastfeed baby..:-)


http://zairulakmaldaylife.blogspot.com/2013/09/cara-penyimpanan-stok-ebm-expressed.html


http://www.lifefit.my/tips-penyusuan-bagaimana-mengumpulkan-stok-ebm-yang-banyak/ amik info niii

No comments:

Post a Comment