Tuesday 1 April 2014

Kes Lupa Bawa Breastpump!

Jawapannya.... gunalah teknik marmet! hahah.. :)

Dulu memang saya sendiri tak confident yang saya boleh lakukan teknik marmet nih.. Sehinggalah hari ni saya telah membuktikan yang saya BOLEH! ehehhe..

Dengan teknik marmet ni, saya mengambil masa 1 jam (sangat lama sbb belum terer lagi) untuk dapatkan hasil 3.5oz. Sedangkan kalau saya menggunakan pam, dalam masa 1 jam saya dah boleh dapat 7oz.. It's okay takper.. 1st time katakan..

Ada member ofis yang offer suh pinjam pam dia tapi saya taknak sebab tiba2 terfikir nak buat teknik ni..alhamdulillah berjaya..Masa buat tu mula2 memang ada rasa sakit2 sikit sbb kita main pulas2 aje kan cik B ni haaha... next time insyaAllah i will improve..

Sebab saya main belasah aje janji keluar tapi lepas banyakkan pembacaan, rupanya begini:

Elakkan :
1. Menekan sambil mendorong/mengheret jari jemari anda. Tindakan ini boleh menyebabkan payudara anda melecet.
2. Menarik-narik puting payudara. Tindakan ini boleh merosakkan lapisan-lapisan lemak pada aerola
3. Meramas-ramas payudara (squeeze). Tindakan ini akan melukakan payudara anda dan memberi kesan kepada kilang susu anda. Payudara anda juga cenderung membengkak apabila anda melakukannya.

InsyaAllah.. saya akan belajar dengan cara yang betul next time.. :)

Happy Breastfeeding!

No comments:

Post a Comment