Wednesday 19 March 2014

Kurus Selepas Bersalin

Saya rasa dah menjadi kebiasaan kot bila kita dengar ada yang berjaya kembalikan berat asal selepas bersalin. Ini kerana saya sendiri melaluinya! Ngeheheheheh..

Memang semasa mengandung, badan saya kembang semangkuk! Tak tipu! Berat asal 53kg.. Berat ketika mengandung naik sehingga ke 68kg! Naik 15kg! Dasyat tak.. Berat saya naik mendadak masuk bulan ke 6 mengandung..

Selera makan memang sangat tinggi sampai kawan2 ofis takut tengok cara saya makan. Katakan pada pagi hari saya akan makan nasi. Tengahari makan nasi, petang pun cari nasik jugak. Tak cukup dengan itu, saya beli pulak keropok lekor 30 batang makan sorang2! Huiyo! hahahaha..


So macam mana cara saya turunkan berat badan? 
Ni jawapannyer ..

Sebelum mengandung lagi saya dah tanam niat nak fully breastfeed anak sehingga 2 tahun insyaAllah.. Jadi sebaik sahaja bersalin saya memang struggle bagi direct feed to my baby. Time tu memang ramai bagitau kalau nak kurus cepat kena rajin direct feed baby. So itulah yang saya amalkan. Saya jenis yang tak suka tunggu anak menangis baru bagi susu badan.. kita kesian la kan.. Anak saya berbunyi "eekkkkkk..." sikit..terus saya sumbat nipple dalam mulut dia..dia pun stimulate lah cepat2.

Kenapa saya katakan struggle? Sebab saya ada sakit tongkeng waktu itu.. sakit tulang ekor kata orang.. akibat salah position masa meneran time bersalin tu. Memang sangat sukar untuk saya direct feed sambil duduk. Sebab sakit. Nak duduk pun sakit.. Nak bangun pun sakit.. Sampai orang lain kena tolong pegang. Adui..rasa malu rasa rendah diri je mase tu. Saya rasa terseksa jiwa raga okeh... Tapi saya kuatkan semangat..bagi jugak direct feed kat baby.. Tapi secara baring. Sebab nak duduk pun tak mampu kan.. pastu alhamdulillah masuk bulan ke 3 baru sakit tongkeng perlahan2 terus hilang. Now dah okay :)

Semasa pantang, saya amalkan Set 3M Shaklee - khas untuk penyusuan. Saya ada juga beli Set Berpantang Nona Roguy.. Tapi untuk badan saya tak sesuai lah jamu2 ni.. Baru minum sehari je Akar Herbanika tu terus susu badan saya merudum teruk & anak pulak badan dia jadi berpeluh2 panas. Kesian tengok, terus saya stop. Tapi bengkung NR bagus. Herbanika barut paling saya suka. Minyak Herbanika, Uncang Cuci Herbanika, Herbanika Lulur pun saya pakai, okay juga. Rasa membazir pulak beli satu set sebab Akar Herbanika & PhytoNatal tu tak sesuai dengan saya.. Takper, belajar dari experience.


Secara jujurnya nak bagitau, masa saya mula2 kembali bekerja, berat saya belum lagi mencapai berat asal, berat ketika itu 56kg. Apa yang membuatkan berat badan saya kembali ke berat asal atau ayat perasan sikit "KURUS" haha.. sebab saya makan...



Omega Guard dari Shaklee!

Ini bukan nak promote barangan Shaklee yer.. sbb saya bukan dealer Shaklee ponnn.. Just nak rekemen barang baikkkk punyaaa..

Lepas dekat2 nak habis pantang tu lah baru saya amalkan Omega Guard ni. Rasanya hari ke 40 berpantang kot. I'm not saying that Omega Guard ni boleh kuruskan badan dengan cepat.. Omega Guard ni saya gunakan untuk membakarkan LEBIHAN LEMAK yang masih ada. Keberkesanan bila kita direct feed lah yang paaaaaling membantu untuk kuruskan semula badan selepas bersalin. Omega Guard juga membantu.

One more thing, sejujurnya saya makan Omega Guard ni sebenarnya main reason untuk bekalkan kandungan DHA untuk anak saya .. di samping memberi positive effect pada berat badan saya jugak..

Bayi yang disusukan oleh ibu yang mengambil Omega Guard Shaklee juga akan mendapat kebaikan bersama, DHA akan membantu bagi mengoptimumkan fungsi otak. Otak anak akan lebih aktif dan hasilnya anak semakin pintar. (Baca info di sini)

For me.. Omega Guard is a good product..

Saya ada juga rekemen pada kawan yang sedang diet al~kononnya nak kurus rampinglah bagai kan.. So dia pun dah consume jugak Omega Guard ni..dan dia ada tambah Lecithin sebab nak lagiiiii cepat kurus.. Tak tipu, tapi memang nampak dah perubahan badan dia nampak kurus. Tapi dia tak menyusu lah.. Macam dia ni lately dah start jaga makan..sy tengok asik makan Oat aje pagi2 ehhee... Dia ada juga try makan SD II yang kononnya femes hebat sangatlah tu.. tapi dia cakap tak jadi apa.. buat membazir duit aje harap mahal aje katanye.. SD II pun saya tak pernah try.. Dan saya tak ambil Lecithin tu..

Lecithin bila combine with Omega Guard ni untuk sape yang nak cepat kurus.. Saya tak ambil takut nanti terkeding lah pulak hahaha.. So saya cadangkan pada sesape yang nak kurus cepat boleh la amalkan pengambilan Omega Guard + Lecithin ni.. :)


Lagi satu saya banyak minum air.. Saya minum air wajib 3 liter sehari.. so memang atas meja ofis setiap hari ada botol air sukatan 3 liter. Saya minum air suam aje. Say NO to AIR SEJUK!! Atas sebab saya bf mommy so air sangat perlu untuk produce breastmilk..



Workout? Memang takde.
Faktor kerja dan letih saya percaya memberi kesan kepada penurunan berat badan.. sebab hari2 saya travel jauh dari rumah ke nursery/ofis..mengepam lagi... uruskan rumahtangga lagi... dah tentu memenatkan.. So tu la kot saya punya workout..hahaha..


Dari segi pemakanan? Sejujurnya, saya control jugak.. tapi TAK OVER lah..sebab bf mommy mana boleh over diet okay.. rasanya makan macam biasa kot. Tapi saya tak ambil benda2 berangin..yang pedas2..benda2 sejuk..benda2 yang boleh mengurangkan susu badan..tu semua good bye lah..hee..


Rutin makan saya biasanya macam ni..


Pagi nasi lemak / bihun@koey teow@nasi goreng + telur
Lunch nasi berlauk
Petang suka makan walfer
Malam nasi berlauk
* Saya memang takkan makan lewat malam!

Air minum air kosong je (kerap minum air suam). Bila rasa nk manis baru gi buat air manis tp susu Anmum Lacta wajib minum setiap hari untuk produce more milk lah..

Ha, tu je lah cara yang saya amalkan.. 

Sekian :)


No comments:

Post a Comment