Monday 5 May 2014

Perut Saya Macam BOLA selepas bersalin!

Saya tak tipu. Memang perut saya macam bola sebaik sahaja selepas bersalin. Pernah tengok tak bola yang selalu budak2 main tu..haa besar tu.. Semasa mengandung perut saya memang besar. Ada yang ingat twin. Taktau lah macam mana boleh besar. Bila anak yang keluar, 3.3kg saya rasa takde la besar sangat kan..

Masa pantang, jumpa je tetamu raaaaamai cakap macam ni kat saya,

"Kesiannya Mizan..macam mana bole perut jadi besar macam ni?"
"Kesian tengok...takper nanti bole kurus" <--positive side
"Saya dulu lepas bersalin perut terus flat, takde pulak macam ni (sambil tunjuk perut saya, rasa macam nak hamput je makcik sorang ni)"

Masa tu saya betul2 rasa rendah diri, rasa macam nape perut aku macam ni.. Nak berdepan ngan suami nak tunjuk perut pun rasa malu siap tutup2 siap marah2 kalau tertengok haha.. Rasanya tak penah nampak orang lain nye perut lepas bersalin macam ni.. Saya memang down sangat..

Apa lagi? Waktu pantang saya siap sedia macam2 barang untuk mengempiskan perut dan mencantikkan body semula haha..Cantik ke?

1. Girdle 3 helai *Ni my mom in law yang bagi..TQ!!
2. Saya beli Bamboo Corset. Best pakai senang nak buang air kecil heheheh..Kena amik size kecik dari size badan kita sebab kata nak kecikkan badan tak gitu?
3. Bengkung yang macam tali kasut tu.. Elok beli jenis yang boleh ikat atas dan bawah, senang nak melepaskan hajat hehe.. Tapi tolong jangan ikut macam saya, berbengkung sambil berbaring at last punggung jatuh...agaknya sebab tu lah? Tah ler.. Sigh~
4. Krim Barut Nona Roguy memang the best sebelum pakai bengkung
5. Saya exercise perut sikit. Kita macam tarik nafas ke dalam. So nampak la perut tu masuk termasuk ke dalam. Buat pagi 10x..petang 10x..malam 10x.. Paham tak? Tak paham boleh tanya..

Lepas habis je pantang. Masuk kerja terus saya makan Omega Guard Shaklee. Memang membantu untuk lebih mengempiskan perutku yang macam bola itu...

Now alhamdulillah tak macam bola dah perutku.. Nak kata flat habis takde la tapi 90% dah kempis..

Bangga what?

Rite now my mom in law selalu puji.. Selim habis dah menantu Mama...wahahahah...bukan main susah my mom in law tu nak puji saya okay..

And makcik2 yang dok kutuk perut saya dulu, bila tengok ternganga..
alhamdulillah.. hehehehehe :P 

But saya still continue Omega Guard sebab nak lagi kurus/kempis perut..senang la nak wat keje bila badan ringan...haa..gituw..

Yang penting, kalau nak kempis perut lepas bersalin kena rajin la pakai bengkung..!
Bertungku juga saaaaaaaaaaaangat penting untuk kecutkan rahim/flatkan perut yer!
Kalau nak kurus cepat kena selalu BREASTFEED your baby!

Kena pandai ejas masa untuk anak & untuk diri sendiri waktu berpantang.. Okay :)

No comments:

Post a Comment